Drukbezochte conferentie in ’s-Hertogenbosch | 22-04-2011 |
Op 21 april vond de inspirerende conferentie Kunst van Lezen - Schoolbibliotheken nieuwe stijl plaats in 's-Hertogenbosch. Dagvoorzitter Thomas van Dalen ondervroeg meer dan vijftien verschillende sprekers in een drukbezochte Verkadefabriek, waaronder vertegenwoordigers van de Vereniging van Openbare Bibliotheken, Sectorinstituut Openbare Bibliotheken en Stichting Lezen. Verder hield Kees Broekhof van Sardes een presentatie. Adriaan Langendonk, projectleider Kunst van Lezen, vertelde dat Kunst van Lezen sinds 2009 samen met lokale en provinciale bibliotheekorganisaties proeven heeft gehouden met het opzetten van bibliotheken op 160 basisscholen. Omdat het om een vergelijkbare opzet gaat als in ’s-Hertogenbosch is gekozen om samen te werken met schoolBiEB om van elkaars ervaringen te leren. Kunst van Lezen vindt de aanpak in ’s-Hertogenbosch een ‘schoolvoorbeeld’ voor andere gemeenten, bibliotheken en scholen om structureel leesbevordering te borgen in beleid. De verschillende medewerkers van Bibliotheek ’s-Hertogenbosch lieten zien dat de schoolBiEB-formule een kansrijk model is in een tijd waarin bibliotheken nieuwe wegen moeten inslaan. Thomas van Dalen sloot de dag af met de conclusie dat het bij een ketenaanpak van groot belang is dat medewerkers op alle niveaus zijn aangesloten en samenwerken met ketenpartners op hetzelfde niveau. Klik hier voor de presentaties van Adriaan Langendonk en Thomas van Dalen. Er is geen verslag gemaakt van de conferentie aangezien de besproken onderwerpen uitgebreid aan bod komen in de nieuwe Kunst van Lezen uitgaven. Klik hier voor de nieuwe uitgaven. Verder verschijnt er binnenkort een uitgebreid dossier van Kunst van Lezen in Bibliotheekblad. In het najaar zullen namens Stichting Lezen en SIOB en in samenwerking met de volgende PSO's zes regionale bijeenkomsten over Schoolbibliotheken nieuwe stijl georganiseerd worden: Klik hier voor de film Bibliotheek nieuwe stijl in de praktijk, die vertoond werd tijdens de conferentie. | |
Terug naar het overzicht |